Veelgestelde vragen over elektrisch laden
Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het elektrisch opladen van uw auto.
Welke laadpalen worden geplaatst?
De laadpalen zijn van het type Alfen Twin met 2 aansluitpunten. De laadpaal heeft een laadvermogen tot 11 kW.
Hoe kom ik aan een laadpas?
Om de laadpalen te gebruiken heeft u een laadpas nodig. De laadpas van Vattenfall werkt op alle publieke laadpalen in Nederland. U vraagt deze aan via https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/laadpas. U mag ook een andere laadpas kiezen. Er zijn namelijk meer aanbieders van laadpassen. Deze laadpassen werken ook bij alle laadpalen in Nederland (en sommige daarbuiten).
Wat kan ik doen als de laadpaal vaak bezet is?
U kunt dit melden via de Vattenfall InCharge-app.
Hoe kan ik een storing aan een openbare laadpaal melden?
Bel het storingsnummer op de laadpaal of geef de storing door via de Vattenfall InCharge-app. De storing wordt dan zo snel mogelijk verholpen.
Mag ik parkeren bij een laadpaal?
Parkeerplekken bij een laadpaal zijn voor het opladen van elektrische auto’s. Een elektrische auto mag bij een laadpaal staan als de auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal. Is uw auto helemaal opgeladen? Dan is het fijn als u hem verplaatst. Andere elektrische rijders kunnen de laadpaal dan ook gebruiken. Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden bij de gemeente via meldingen.kampen.nl of via telefoonnummer 14 038.
Hoeveel auto’s kunnen tegelijk bij een laadpaal laden?
Er kunnen 2 elektrische auto’s tegelijkertijd laden aan 1 laadpaal.
Mag ik een kabelgoot of laadarm gebruiken?
De kabel tussen het laadpunt en uw auto mag niet over of boven de grond van de gemeente lopen. U mag hiervoor ook geen kabelgoot of laadarm gebruiken. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Kunt u de auto niet bij een laadpunt op eigen grond parkeren? Dan kunt u de auto niet opladen vanaf uw eigen laadpunt.