Onderzoek leidt tot aanpak verkeersveiligheid landbouwroutes
Gemeente Kampen heeft in afstemming met provincie Overijssel een uitgebreid onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid van de landbouwroutes via de route Boven Havenstraat – De la Sablonierèkade, IJsselkade - Stadsbrug en via de route Molenbrug (provinciale weg N764) en Zwolseweg. Bij dit onderzoek zijn ook een vertegenwoordiging van bewoners, agrariërs en Rijkswaterstaat als wegbeheerder betrokken. Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad. Het college van B&W neemt de aanbevelingen uit dit onderzoek over en zet in op kortetermijnmaatregelen en een lange termijn ambitie.
Gehighlighte tekst: Wethouder mobiliteit Richard Boddeus: "We willen een veilige en bereikbare stad voor alle weggebruikers zijn, dus ook op onze landbouwroutes. Dit onderzoek helpt ons om op de korte termijn belangrijke stappen te zetten met concrete maatregelen die de verkeersveiligheid voor fietsers op onze landbouwroutes verbeteren.”
Kortetermijnmaatregelen voor veiliger landbouwroutes
Het onderzoek beveelt aan om het landbouwverkeer op de parallelrijbaan van de Molenbrug te houden, maar deze route wel veiliger te maken voor fietsers. Tijdens het groot onderhoud aan de Molenbrug, gepland voor de periode 2026-2028 voert Rijkswaterstaat hiervoor verschillende maatregelen uit. Zo wordt de parallelrijbaan ingericht als fietsstraat waarbij fietsers meer ruimte krijgen. Daarnaast wordt de snelheid tussen de stoplichten op de parallelrijbaan verlaagd naar 30 km/u, de verlichting voor fietsers en voetgangers verbeterd en de rijbaan verbreed door de middengeleider smaller te maken.
Ook onderzoekt de gemeente de mogelijkheid van een veilige stallingsplaats (agrarische hub) voor brede landbouwvoertuigen aan de oostzijde van de IJssel om de intensiteit en overlast hiervan op beide landbouwroutes te verminderen. Deze veilige stallingsplaats is bedoeld voor voertuigen breder dan drie meter. Deze hub wordt waar mogelijk vanaf 2026 aangelegd en blijft mogelijk ook na het onderhoud aan de Molenbrug in gebruik.
Daarnaast wordt in de binnenstad zuid een verbod voorbereid voor landbouw- en bosbouwtrekkers en mobiele machines op de route via de Boven Havenstraat, De la Sablonierèkade en IJsselkade (bovenstrooms). Dit verhoogt de verkeersveiligheid voor fietsers op deze route en vermindert de trillingoverlast voor bewoners. Uit verkeerskundig onderzoek blijkt dat het huidige aantal landbouwvoertuigen (gemiddeld 10 per dag en tijdens piekmomenten ongeveer 40) veilig gebruik kan maken van de parallelrijbaan van de N764. Deze maatregel wil de gemeente invoeren na het groot onderhoud aan de Molenbrug (vanaf 2028) en na de realisatie van de agrarische hub.
Ook beveelt het onderzoek aan om landbouwverkeerroutes beter af te stemmen op hun functie, zoals het optimaal inrichten van de Zwolseweg als 80 km/u-weg tijdens groot onderhoud of projecten. En het beter en veiliger inrichten van de wegen in de binnenstad voor fietsers. Deze laatste maatregelen neemt de gemeente mee in het nieuwe Mobiliteitsplan voor de gemeente Kampen en, waar mogelijk, in toekomstige onderhoudswerkzaamheden of projecten.
Fietsbrug als langetermijnambitie
Op de langere termijn is een aparte fietsbrug noodzakelijk om de verkeersveiligheid voor fietsers op het traject Molenbrug te waarborgen. Dit komt door de verwachte groei van fiets- en autoverkeer als gevolg van de regionale woningbouwplannen. Een dergelijke brug vraagt echter om een forse investering van 40 tot 60 miljoen euro. Hiervoor is nog budget en medewerking van onder andere de provincie en landelijke overheid nodig.