Aanleg fiets- en voetgangersbrug over Europa-allee in 2026
De gemeente Kampen gaat ter hoogte van de Venedijk in Kampen een brug over de Europa-allee aanleggen voor fietsers en voetgangers. Hiermee wil het college de bereikbaarheid van de stad Kampen en de verkeersveiligheid op de Europa-allee verbeteren. De voorbereidingen voor het ontwerp en de verdere procedure starten in het eerste kwartaal van 2025. De aanleg staat gepland voor 2026.
Tijdens spitsuren loopt het verkeer op het zuidelijke deel van de Europa-allee regelmatig vast. Vooral tijdens de ochtendspits zorgt dit voor files. Een belangrijke oorzaak zijn fietsers en voetgangers die via de rotonde Europa-allee - Kamperstraatweg oversteken. Naast scholieren van scholengemeenschap Pieter Zandt en het Hoornbeeck College wordt deze route ook veel gebruikt door fietsers die van en naar de binnenstad of de wijken in Kampen Zuid rijden.
Gehighlighte tekst: Wethouder Richard Boddeus:“Met de aanleg van een fiets- en voetgangersbrug wordt Kampen beter bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast verbeteren we de verkeersveiligheid voor fietsers op de Europa-allee en voor scholieren in het bijzonder. Voor hen is er straks een directere route naar de scholen. Door de ontwikkeling van het dorp Reeve en de ontwikkeling Reevedelta met de toekomstige wijken Venekwartier en Oeverwal verwachten we dat de verkeerssituatie zonder ingrijpen in de toekomst verder zal verslechteren. Door nu te investeren voorkomen we dit en zorgen we voor een goede fietsverbinding naar de binnenstad vanuit bestaande en nieuwe wijken en Reeve. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie om binnen de gemeente het gebruik van de fiets te stimuleren en te faciliteren.”
Betere doorstroming en verkeersveiligheid
Door de aanleg van een brug worden fietsers en voetgangers zoveel mogelijk van het overige verkeer gescheiden. Dit zorgt voor een betere doorstroming op de rotonde Europa-allee - Kamperstraatweg en het vergroot de verkeersveiligheid. Naast een brug is ook de mogelijkheid van een fietstunnel onderzocht. Uit onderzoek naar beide varianten komt een brug als beste oplossing naar voren. Daarbij is onder andere gekeken naar de technische haalbaarheid, de uitvoeringsduur, de inpassing in het landschap en de sociale veiligheid.
In 2024 zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van scholengemeenschap Pieter Zandt, het Hoornbeeck College, voetbalvereniging KHC, Kampen Inclusief en de Fietsersbond afdeling Kampen. Ook zij geven de voorkeur aan een fietsbrug. Vooral voor de scholen speelt sociale veiligheid hierbij een belangrijke rol.
Kosten en planning
Op basis van een schetsontwerp is in het voorjaar van 2024 een inschatting gemaakt van de kosten. De kosten voor een brug zijn toen geraamd op € 6,42 miljoen. Voor een fietstunnel was dit € 7 miljoen. In de programmabegroting 2025-2028 is voor de realisatie een bedrag van € 5 miljoen opgenomen. Daarnaast is vanuit subsidiegelden € 2 miljoen gereserveerd. Het college onderzoekt de komende periode of er vanuit het Rijk of de provincie aanvullende subsidiemogelijkheden zijn.
In het eerste kwartaal van 2025 starten de ruimtelijke procedures, het ontwerpproces en verschillende onderzoeken. Vervolgens wordt een ontwerpplan gemaakt. Dit plan wordt in het tweede kwartaal van 2025 aan inwoners en andere betrokkenen gepresenteerd. Naar verwachting start de aanbesteding van het project in het najaar van 2025, waarna de aanleg in het voorjaar van 2026 kan beginnen.